Satin isn’t synonymous with silk

silk satin

Facciamo chiarezza una volta per tutte su un punto: il raso non è sinonimo di seta. E viceversa. Sento e leggo spesso i due vocaboli usati come sinonimi, ma non è così, e vi spiego perchè.

La seta è un materiale. Nello specifico, una materia prima estratta dalla bava del baco da seta, con la quale, opportunamente trattata, si possono tessere dei meravigliosi tessuti più o meno lucidi, più o meno preziosi. Tra i quali, anche il raso.

Il raso non è un materiale, ma un tipo di intreccio dei fili particolare, che dà origine a una stoffa molto lucida e morbida, ovviamente relativamente al tipo di filo usato. Generalmente il raso è di seta, perchè la combinazione di questo intreccio con questo materiale dà il suo meglio in termini di performance: la stoffa che ne viene fuori è estremamente liscia e lucida, perfetta per gli abiti da sera. Attualmente, dato il considerevole aumento del prezzo della seta, quest’ultima è stata quasi integralmente sostituita dal poliestere. E se state già storcendo il naso, sappiate che esistono qualità di poliestere eccezionali, che imitano la seta in modo perfetto, sia nell’aspetto che al tatto.

LEGGI ALTRE CURIOSITA’ SUI TESSUTI QUI

To clarify once and for all one point: satin is not synonymous with silk. And vice versa. I hear and read often the two terms used interchangeably, but it is not so, and I’ll explain why.

Silk is a material. Specifically, a raw material extracted from the burr of the silkworm, which, appropriately treated, may be weaven into beautiful glossy fabrics, more or less valuable. Among them, even satin.

The satin is not a material, but a particular type of weaving, which gives rise to a very glossy and soft fabric, obviously relatively to the type of wire used. Generally, silk satin is the perfect combination because of the stuff that comes out is very smooth and shiny, perfect for evening dresses. Currently, due to the considerable increase in the price of silk, it has been almost entirely replaced by polyester. And if you’re already wrinkling your nose, know that there are exceptional quality polyester that imitate silk perfectly, both in appearance and in the touch.

READ MORE CURIOSITIES ABOUT FABRICS HERE

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: